Kilka miesięcy temu projekt Beta dotyczący rozszerzenia granic RideAbility oficjalnie wszedł w nowy wymiar motocrossu. Firma z Toskanii już teraz codziennie ulepsza swoje modele, aby utrzymać swoje motocykle na szczycie.
RX 450 był oficjalnie pierwszym 4-suwowym motocyklem Cross zbudowanym przez producenta z Rignano sull’Arno, a dla fanów była to także okazja do jazdy na modelu MX wyprodukowanym przez Beta, który wywodzi się z prototypu wyścigowego, ścigającego się od czterech lat w Mistrzostwach Świata MXGP.
Podczas gdy RX 300 2T to motocykl cross-country, wprowadzony jako ekskluzywny na rynek amerykański w 2021 roku, który rozpoczął swoją karierę jako projekt Enduro, a następnie został zbliżony do świata motocrossu poprzez szereg specyficznych adaptacji. Sukces tego projektu oraz rosnące doświadczenie w Mistrzostwach Świata MXGP z modelem 450 4T skłoniły markę z Toskanii do intensyfikacji działań i skonfigurowania RX 300 jako pełnoprawnego motocykla motocrossowego, mającego niewiele wspólnego z modelami Enduro.
RX 300, model roku 2025, przeszedł szereg ważnych interwencji dotyczących silnika, zawieszenia i ramy, które całkowicie oddzielają go od świata Enduro i, podobnie jak RX 450, stanowią samodzielny projekt całkowicie poświęcony motocrossowi.
RX 450 również otrzymał ekscytujące nowe aktualizacje, które zaostrzają jego właściwości, gotowe do walki na torach MX na całym świecie.
Cel projektu pozostaje niezmieniony: wyposażenie motocykla w ramę, silnik i komponenty najwyższej jakości, oraz przeniesienie nowej granicy RideAbility do świata MX.
Co oznacza RideAbility dla Beta? Oznacza to projektowanie i budowanie motocykli, których łatwość prowadzenia jest ich główną wartością. Każdy motocykl z logo Betamotor jest zaprojektowany przez florenckiego producenta, aby zapewnić każdemu motocykliście motocykl, który jest jednocześnie łatwy w prowadzeniu i wydajny. Produkt, który potrafi wydobyć to, co najlepsze z każdego motocyklisty, dzięki kombinacji silnika i ramy, która zapewnia zabawną jazdę, bez obaw o osiągi silnika na poziomie mistrzostw świata.
RX 300 i 450 doskonale spełniają ten cel, każdy na swój sposób: oba stanowią idealne połączenie mocy i kontroli, umieszczając łatwość prowadzenia i charakterystyczną dla Betamotor łatwość użytkowania w centrum projektu, całkowicie skoncentrowane na bezkompromisowej zabawie.
Przyjrzyjmy się szczegółom RX 450 4-str:
- Tylna rama pomocnicza i skrzynka filtra: Struktura została odpowiednio wzmocniona w kilku punktach, zachowując lekkość i zdolność do absorbowania naprężeń. Dostęp do filtra pozostaje po lewej stronie motocykla i jest niezwykle łatwy i intuicyjny, bez użycia narzędzi.
- Zawieszenie: Widelec i pojedynczy amortyzator otrzymują nową kalibrację, która poprawia charakterystykę motocykla pod względem prowadzenia i stabilności przy zwiększonym tempie.
- Bateria: Nowa bateria litowa o wyższym amperażu zapewnia pewne uruchomienie motocykla nawet w najtrudniejszych warunkach.
- Końcowe przełożenie: Tylna zębatka ma teraz 51 zębów – o jeden więcej niż w poprzednim modelu – co poprawia reakcję silnika na wyjściach z zakrętów oraz pozwala na szybsze budowanie obrotów silnika.
- Grafika: Nowe, bardziej eleganckie i agresywne grafiki, które podkreślają wyścigowy charakter modelu.
Dodatkowo, wprowadzono szereg aktualizacji wspólnych dla obu modeli, takich jak:
- Blokada kierownicy: Nowe bloki tłumiące zmniejszają wibracje i podnoszą kierownicę o 5 mm w porównaniu do poprzedniego modelu.
- Podnóżki: Nowe, mniej masywne podnóżki z ulepszonym chwytem.
- Wahacz: Wzmocniona oś tylnego koła zyskała 2 mm średnicy, co zwiększa sztywność i odporność na skręcanie.
Podsumowując:
- Mapy silnika: Oba modele RX są wyposażone w dwie specyficzne mapy silnika (mokre i suche), a model 4-suwowy ma dodatkowo cztery poziomy kontroli trakcji (włączony/wyłączony/aktywny z twardą mapą/aktywny z miękką mapą). Przycisk do wyboru mapy i kontroli trakcji znajduje się na zderzaku kierownicy.
- Dodatki: RX jest dostarczany z niestandardową podpórką i 4 różnymi krzywkami przepustnicy, aby dostosować reakcję akceleratora.
CENA: 50.427 PLN
RATA MIESIĘCZNA: XXX PLN
SPECYFIKACJA
TYP SILNIKA
JEDNO-CYLINDROWY, 4-SUWOWY, CHŁODZONY CIECZĄ
ŚREDNICA
97 mm
SKOK
60,8 mm
POJEMNOŚĆ
449,3 cc
STOPIEŃ SPRĘŻANIA
13,5:1
ZAWÓRY WYDECHOWE
DOHC finger follower / 4 ZAWORY, DOLOT TYTANOWY, WYDECH STALOWY
ROZRUSZNIK
ROZRUSZNIK ELEKTRYCZNY
ACG
Kokusan
ŚWIECA
NGK LKAR 8A-9
SMAROWANIE
2 POMPY OLEJU
SYSTEM PALIWA
PODWÓJNE WTRYSKIWANIE ELEKTRONICZNE ELLDOR
PRZEPUSTNICA
Ø 46 mm
SPRZĘGŁO
ZANURZONE W KĄPIELI OLEJOWEJ WIELOTARCZOWE
PRZEŁOŻENIE PIERWOTNE
Z.31/72
PRZEKŁADNIA
5 BIEGÓW
PRZENIESIENIE NAPĘDU
ŁAŃCUCH
OLEJ SILNIKOWY
SAE 10W/50 0,8 l. + SAE 10W/40 0,8 l.
RAMA
STAL MOLIBDENOWA Z PODWÓJNĄ RAMĄ NOŚNĄ ROZDZIELONĄ NAD PORTEM WYDECHOWYM
ROZSTAW OSI
1485 mm
DŁUGOŚĆ
2170 mm
SZEROKOŚĆ
830 mm
WYSOKOŚĆ
1270 mm
WYSOKOŚĆ SIEDZENIA
945 mm
PRZEŚWIT
335 mm
WYSOKOŚĆ STOPEK
422 mm
WAGA NA SUCHO
104,5 kg (PRZÓD 51,4 kg; TYŁ 53,1 kg)
POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA
7,0 l.
REZERWA
1,4 l.
PRZEDNIE ZAWIESZENIE
HYDRAULICZNE LAGI USD KAYABA ø 48 mm
TYLNE ZAWIESZENIE
AMORTYZATOR KAYABA MONOSHOCK Z PROGRESYWNĄ DŹWIGNIĄ SKOKOWĄ
SKOK AMORTYZATORA TYLNEGO
133 mm
SKOK KOŁA PRZEDNIEGO
305 mm
SKOK KOŁA TYLNEGO
300 mm
PRZEDNI HAMULEC
TARCZA ø260 mm Z DWU-TŁOCZKOWYM PŁYWAJĄCYM ZACISKIEM
TYLNY HAMULEC
TARCZA ø240 mm Z JEDNO-TŁOCZKOWYM PŁYWAJĄCYM ZACISKIEM
PRZEDNIA FELGA
21 x 1,6 – 36 SZPRYCH
TYLNA FELGA
19 x 2,15 – 36 SZPRYCH
PRZEDNIA OPONA
80/100 – 21
TYLNA OPONA
110/90 -19
TRANSPORT NA TERENIE
CAŁEJ POLSKI
ATRAKCYJNE FINANSOWANIE
LEASING / RATY